Motywacja, wydmuszka i słomiany zapał

Motywacja, wydmuszka i słomiany zapał
  • Opublikowano: 2017-02-05

Rozumiemy czym jest motywacja, ale niewiele osób wie, w jaki sposób ją mierzyć. Jak dotąd w tym temacie spotykałam się głównie z górnolotnymi przemowami, metodami zarządzania sobą w czasie i budowania nawyków. To wszystko brzmi obiecująco, ale w indywidualnej pracy z klientem nie zawsze działa. Mam jednak swoją tajną broń, która pozwala odkryć, co sprawia, by “chciało nam się chcieć”.  

Reiss Motivation Profile - łącz cel z wartościami

Reiss Motivation Profile to narzędzie, które odkryłam stosunkowo niedawno. Przyciągnęła mnie do niego skuteczność, o której czytałam wcześniej, a obecnie doświadczam w pracy z klientami. Wyjątkowość kwestionariusza polega na tym, że jest to narzędzie empiryczne i prezentuje naukowo opracowane podejście do motywacji człowieka. Metoda została opracowana w Stanach Zjednoczonych przez prof. Stevena Reissa, cenionego eksperta z dziedziny psychiatrii i psychologii klinicznej. Kwestionariusz jest indywidualny i pozwala określić osobowości człowieka za pomocą tzw. 16 podstawowych motywatorów życiowych. Aby poznać własny profil osobowościowy należy wypełnić test składający się ze 128 pytań. Jego wynik pokazuje, jak kształtuje się nasza hierarchia wartości.

Nawyk to nie wszystko

O poszukiwaniu chęci do działania mówi się często z perspektywy nawyków. Jednak by przez przynajmniej dwa tygodnie rzeźbić nowe przyzwyczajenie potrzebna jest nam determinacja. Znam ludzi, którzy zaczynają biegać, robią to najpierw przez dwa tygodnie, a potem przez cały życie. Są tacy, którzy zaczynają tak samo, ale po miesiącu rezygnują, mimo czasu, który poświęcili by wykształcić nowe przyzwyczajenie. Jeżeli nawyk nie zahacza o wartości ze zmuszania się do budowania go i tak nic nie wyjdzie.

10 sposobów na… wszystkich

Gdy przeszukuję Google pod kątem motywacji wewnętrznej, uśmiechają się do mnie przeróżne sposoby wyznaczania celów, wizualizacji i robienia planów, jako niektóre z metod obudzenia w sobie chęci do działania. Brzmi dobrze, ale problemem tego typu rad jest ich ogólnikowość, która w rezultacie nie trafia prawie do nikogo. Pomyśl przez chwilę o osobach ze swojego najbliższego otoczenia. Nie każdy lubi planować. Istnieją ludzie, którym na myśl o organizacji czegokolwiek cierpnie skóra. Czy w ich przypadku opracowywanie planu stanowi dobrą zachętę do działania? Czy osoba, dla której niezwykle ważną wartością jest rodzina, integracyjny wyjazd za granicę z kolegami z pracy potraktuje jako nagrodę czy przykrą powinność?

16 motywatorów - Jakie wartości znajdują się na skali?

Kwestionariusz Reiss Motivation Profile przedstawia na dwubiegunowej skali natężenie poszczególnych motywatorów. Należą do nich: władza, rewanż, porządek, uznanie, rodzina, piękno, status, spokój, honor, gromadzenie, ciekawość, aktywność, niezależność, kontakty społeczne, jedzenie oraz idealizm. Wynik każdej osoby można porównać do jej DNA - jest unikalny i stały w czasie. Ponadto RMP oparty jest na psychologii pozytywnej dlatego skupia się jedynie na nieuświadomionym potencjale i mocnych stronach, które możemy efektywnie wzmacniać i rozwijać.

“Po prostu się zmotywuj!”

W rozrastającym się błyskawicznie świecie rozwoju osobistego bardzo łatwo można natknąć się na rzeszę mówców, dających swoim odbiorcom “wydmuszkę” w postaci naładowanych energią stwierdzeń “Po prostu się zmotywuj!”. Puste frazesy utrzymują swoje działanie zwykle przez pierwszych kilka godzin po szkoleniu, a potem i tak zostawiają uczestników w tym samym miejscu, w którym wcześniej się znajdowali, na dodatek z jeszcze większą pustką w głowie i zagubieniem. Wzbudzenie wewnętrznej motywacji wymaga dotarcia do jej istoty i odkrycia wartości przez pryzmat których odbieramy rzeczywistość.

Udostępnij


Komentarze