Czarująco narcystyczni

Czarująco narcystyczni
  • Opublikowano: 2016-07-29

Urzekający, uroczy, odrobinę zakochani w sobie i podążający własną ścieżką. Narcyzm - to nie brzmi dobrze. Pachnie negatywnymi emocjami i mało satysfakcjonującymi relacjami, natomiast prawda jest taka, że według badań psychologicznych ta cecha wyraźnie pomaga rozwijać się w świecie biznesu. Jak nie przesadzić z samouwielbieniem? Jak skutecznie wykorzystać jego zalety?

Kreatywność

Rzućmy okiem na słynnych artystów, geniuszy, jednym słowem oczywistych narcyzów, żądnych uwagi i przyciągających ją bez większych problemów. Wydawałoby się, że poziom ich kreatywności jest ponadprzeciętny. W niektórych przypadkach rzeczywiście tak jest, w wielu innych to po prostu zdolność przekonywania, że to właśnie ich pomysły są lepsze. Kreatywność nie idzie w parze z narcyzmem, ale przekonanie o słuszności pomysłów już tak. Naukowcy z Uniwersytetów Cornell i Stanford przeprowadzili badanie nad tym fenomenem. Zadanie polegało na tworzeniu i opowiadaniu historii do filmu, zależnie od części badania, w formie ustnej lub pisemnej. Eksperyment był podzielony na kilka części, w pierwszej historie były wzajemnie oceniane przez studentów dobranych w pary. Żadna z nich nie wyróżniała się szczególnym poziomem kreatywności. Następnie wypełniano kwestionariusz dotyczący poziomu narcyzmu, jaki prezentują poszczególne osoby. W kolejnej części badania wybrano studentów z najwyższym wynikiem i poproszono ich o wymyślenie kolejnej historii. Narcyzi wypadli na tym etapie znacznie lepiej niż reszta grupy, ale tylko i wyłącznie w części ustnej. Na etapie pisemnym opowiadane historie wciąż prezentowały się przeciętnie. Wnioski z badania pokazują, że poziom kreatywności osób, biorących udział w eksperymencie, był podobny, natomiast sposób prezentacji wybijał bardziej narcystyczne jednostki znacząco ponad normę.

Praca zespołowa

Ci sami badacze wyszli w tym temacie z inną inicjatywą. Postanowili sprawdzić, w jaki sposób narcystyczni ludzie wypadają w pracy grupowej oraz ocenić ich kreatywność w konfrontacji z różnorodnym środowiskiem. Grupa składająca się tylko i wyłącznie z narcyzów podejmowała większą inicjatywę, śmielej prezentowała pomysły i nie obawiała się konfrontacji z trudnościami. Wydawałoby się, że stanowią doskonały team, jednak problem polegał na tym, że narcystyczny zespół nie rozmawiał na temat prezentowanych inicjatyw. Nie podejmując dyskusji, uznawali pierwszy pomysł, jaki się pojawił, za słuszny. Najlepsze, najbardziej kreatywne i efektywne zespoły były mieszane - dyskutowały, kwestionowały, rozwijały podane inicjatywy.

Jakość

Trzeba wiedzieć, jak się sprzedać - umiejętności to nie wszystko. Autoprezentacja znacząco ułatwia rozwój kariery i nawiązywanie biznesowych relacji. Narcyzi w tym temacie wygrywają. Jednak dobra prezentacja i czarujący styl bycia, mimo wszystkich swoich zalet, skutecznie zasłaniają wady i brak jakości prezentowanej pracy. Rekruterzy, szefowie, bądźcie ostrożni i uważnie dobierajcie narcyzów.

Udostępnij


Komentarze